Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/7/c/e/hejemmisen.se/httpd.www/wp-content/plugins/rss-import/rssimport.php on line 2486 Så börjar du med poledance. Del 2: Studio eller hemma? - hej emmisen

Så börjar du med poledance. Del 2: Studio eller hemma?

Det sägs att poledance är billig träning, eftersom det enda du behöver för att träna är en stång. Visst är det så, men en dansstång kan gå på runt 3000 kr och på hemmaplan kan det vara svårt att veta vad man ska ha stången till när man är nybörjare. Vill man träna i en polestudio kostar det, och med träning en gång i veckan kan det ju inte riktigt ersätta eventuella gymkort. Men för den danstokiga kan det  visst räcka med en stång hemma, det finns till och med tränings dvd-er nu för poledance som man kan få tips ifrån.

 

Träna i studio, för dig som behöver disciplinen och har råd

Om man inte är van att träna hemma eller vill åt träningsdisciplinen man får av att gå på klasser, eller vill lära sig så snabbt det går och av proffs… Hitta en klubb! Här finns det dock två ”skolor” av poledance, den slampiga och den moderna. Slampig säger jag med glimten i ögat, klasserna är mer lekfulla och till för den som är bekväm eller vill bli mer bekväm med sin slampiga sida. I Sverige tycker jag inte vi är så bra på det här, vi är inte så sexuellt förtryckta att vi ska behöva leva ut sensualism bakom lyckta dörrar i dämpat ljus och de få klasser jag har varit på med den här inriktningen har varit direkt fåniga. Och ibland farliga, en uppvärmning som går ut på att gå runt i lokalen och åla sig planlöst ger ingen bra grund för den akrobatik som poledance innebär. Jag tipsar helt enkelt inte om de klubbarna. Vill du träna mer slampigt, dra till USA. Där kan dom!

En bra poleklass är längre än en timme
Jag tycker om klasser med upplägget tuff uppvärmning ihop med styrketräning med kroppsvikt, och med hjälp av stången. Sedan lär man sig något nytt trick/snurr eller nöter något som kräver många omgångar av nötning (de flesta trick och snurrar alltså…). Som avslutning tycker jag om att träna en sekvens med övergångar och dansinslag, och sist stretching. Ska man få plats med allt detta krävs lektioner som håller på längre än en timme.

Prova studion!
Jag har tränat på studios i Stockholm, Sundsvall och faktiskt också i New York, och det finns ännu fler ute i landet! Tyvärr har jag stött på både en och två studios där ute som inte håller måttet vad gäller säkerhet, och det är något som känns viktigt för mig. Ring och kolla med studion hur de lägger upp sina klasser. Ingår styrketräning? Prova att googla och se om det finns något skvaller om klubben. Verkar det kul att träna där? Finns det möjlighet att prova en klass så gör det innan du köper ett helt paket, där får du ju se hur klubben ser på poledance och träning. Kanske skär det sig med tränaren, det är viktigt att man förstår vad tränaren säger och att hen förstår dig. Det klaffar inte alltid, men klasserna är dyra så slösa inte pengar på något som kanske bara skapar frustration.

Stockholmsstudios som jag gillar, och studios som kan vara värda att besöka
Mina favoritstudios i Stockholm är North Pole och Sthlm Pole – här får jag precis den tuffa uppvärmning och styrketräning som jag är ute efter! Något som går igen i båda klubbarna är kunskapen utöver poledance. Två bubblare; FlowSthlm som jag inte har provat än men känner till några tränare och det bådar gott, och Vida Pole som jag tränade på för några år sedan. Där var träningen lekfull utan att vara smaklös, och lekfullheten var guld värd då när jag ville tillbaka efter skador och hade blivit lite polerädd.

I Umeå finns en studio som har varit med länge som jag är jättesugen på att prova i framtiden, Polefit!

 

Träna hemma, för dig med begränsad tid eller långa resor till närmsta studio.

Första steget för att kunna träna hemma är att skaffa sig en dansstång! Köp inget billigt skit i rosa, det är inte säkert den håller för annat än att åma sig. Köp en rejäl x-pole (länken går till poledance.nu där jag köpte min stång, men en del studios säljer också) som är väl beprövad och mycket populär. Det här är en av få träningsprodukter som inte tappar så mycket i värde, om man inte som jag behåller sin stång så länge att tjockleken inte längre saluförs för att alla har gått över till smalare stänger. Hrm.

Stången behöver inte skruvas fast, den sitter som berget med hjälp av tryck så det hänger mer på att golv och tak är stadiga. 😀

Snabbintroduktion till din nya stång
1. Börja med snurrar och ”floorwork”, alltså själva dansen. Det gör dig mer bekväm med stången och i snurrarna tränar du greppet och hållningen. Sträck upp och fram med bysten, det är bak vid skulderbladen du finner styrkan!

2. Börja styrketräna inför de knivigare tricksen, som basic invert (när man är upp och ner). Det finns flera övningar man kan göra på stången som ett slags babysteps inför de riktiga. Målet är att få kontroll på kroppen, i alla vinklar! Det känns helt omöjligt men är absolut nödvändigt för att komma vidare.

3. När man börjar invertera och ta sig upp och ner är det JÄTTEVIKTIGT att man inte försöker fuska med att skutta, risken är väldigt stor att man då nöter på det lilla styrka man har där i närheten av skulderbladen och på ryggen – det kan göra rejält jävla ont och ge skador. KONTROLL är prio ett, och kan man inte behålla kontrollen i ingången av ett trick är man inte redo att fortsätta. Hitta dina svaga moment och nöt på dom så länge i stället.

 

Poledance kräver smidighet och styrka, och en del mod

Uppvärmning är jätteviktigt i en så akrobatisk träningsform. Man använder många små stabiliserande muskler utöver de stora, så alla muskler måste vara igång och redo för att skydda leder och ryggrad och annat viktigt. När alla muskler är på alerten minskar skaderisken men man har också de bästa förutsättningar för att sätta tricken om kroppen jobbar på topp! Jag gillar en tuff uppvärmning a la Rocky så svetten lackar, men det är inget måste. Det finns många smidighetsövningar som också fungerar, men undvik statisk stretch som uppvärmning.

Styrketräning före poledance är viktigt trots att man riskerar att trötta ut musklerna såpass att man inte orkar köra lika mycket poledance. En del klubbar undviker därför för mycket styrketräning till förmån för dansen. I en sån klass är uppvärmningen ännu viktigare, men man får också ofta räkna med att inlärningen av tricks tar längre tid. För varje ny nivå krävs generellt mycket mer styrka, och du kommer i princip jämt ligga efter styrkemässigt. Träningen ger därför mer, tycker jag, om man ser till att styrketräningen får ta tid och plats. Svåra tricks kräver oftast att man hittar en teknik, och den behöver man öva några gånger för att den ska sitta, så det är ändå ingen mening att nöta mer än nödvändigt per gång. Men att orka nöta flera gånger gör ju inlärningen lättare, och faktiskt också roligare.

Välkomna tusen nålar

Själva poledancebiten kan göra direkt ont. Att snurra och dansa vackra eller tuffa övergångar är bara roligt, men bara att sätta sig på stången gör ont i början. Smärtan minskar när man har lärt sig rätt teknik, vant sig vid smärtan och kan tänka bort den och/eller när huden har blivit mindre känslig. Anledningen till att man dansar med så lite kläder är ju för att man får fäste på stången genom att man med muskelstyrka pressar in en kroppsdel mot stången med huden som yttre klister. I början när man sätter innerlåret runt stången så känns det helt enkelt som tusen nålar. Man får också räkna med en del blåmärken i början!

 

I del tre av denna miniserie tänker jag dela med mig av mina inspirationer och tutorials från youtube och annorstädes!

Lyckas jag nu bara få upp min egen stång ska jag börja träna hemma igen. Hoppas att kunna skriva ett inlägg nummer fyra om min egen träning också!

 

  1 comment for “Så börjar du med poledance. Del 2: Studio eller hemma?

  1. Alexa
    29 april, 2018 at 10:10

    Hej! Jag läste att du rekommenderar bl.a Sthlm pole som en bra poledance studio. Har du testat Dancing Queen? Jag vill börja med poledance o valet står just nu mellan dessa två. Tack på förhand!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *